2009/01/20

bäggen är här!


Efter flera års febrilt letande, fann jag den till sist. Där på tradera blickade den upp mot mig från skärmen alldeles brun och rutig och alldeles...alldeles underbar! Jag bestämde mig genast för att den skulle bli min, kosta vad det kosta ville. Det ville kosta 127 pengar. En överkomlig summa för en dyrkad ikon. Nu undrar ni kanske vad i all sin dar jag babblar om? Jag pratar såklart om min nya bag eller "bägg" som den tydligen kallats i vardagslag, enligt säkra källor. Första gången jag stötte på denna väska var i mina älskade Lotta-böcker, i Wahlströms flickboksserie. Den nämndes ganska ofta och fanns också avbildad på några av framsidorna. Jag hade även stött på den i andra illustrerade böcker från 60- och 70-talet, och charmades av denna förädlade form av kasse -  söt, praktisk och hållbar. Inte undra på att de flesta flickor och pojkar verkar ha haft dem som skolväskor! 



3 kommentarer:

mads sa...

Den är underbar! Den är så du! Gigi hade bytt bort hela sitt lakritsbåtförråd mot den!

Astrid Wrangö sa...

Haha eller hur? Både lakrisbåtarna och chokladen. Jag håller på att läsa igenom alla Lottaböckerna i rätt ordning. Det är skitkul! Henke försökte förhandla till sig den men si där gick han på en nit!

Anna Eleonor sa...

Utomordentligt! Jag skulle nog köpa en sån om jag stötte på den på någon second hand. Det stackars förhatade Spöket.