2009/03/17

uppfuckat!

Ja, nu är den här - Lapidus senaste "Aldrig fucka upp" i pocket! Som vi har längtat. Eller för att citera en av dagens kunder " Ja, det hade ju nästan blivit billigare att köpa den riktiga boken på rean", apropå bokens pris på 74 kronor. Japp, först tjatar di sönder örona på en i ett halvår och när pockethelvetet äntligen kommer så gnäller de över priset. Otack är världens lön! För övrigt bör förklaras att "den riktiga boken" som kunden pratar om tydligen betyder en normalstor inbunden bok till fullpris. Pocketar är allså inte riktiga böcker och storpocket verkar inte existera i medelsvenssons universum alls. Nu har vi rett ut det!


Ännu en lugn stängningskväll, måndagar är sällan undantag. Vid sjutiden kommer två härligt skånsktuggande damer med en liten tösabit i tre - fyraårsåldern in i butiken. Kvinnorna, som visar sig vara mor och dotter, letar efter något läsbart och skrattar rätt högljutt medan de sinsemellan håller upp olika titlar. Under tiden springer den lilla tjejen fram till mig vid disken och kikar busigt på mig under lugg. Jag ler busigt tillbaka - som i hemligt samförstånd. Hon tjuter och springer bort och gömmer sig hos mormor. Proceduren upprepas ett antal gånger med samma resultat. Kvinnorna har fortfarande inte lyckats att bestämma sig för någon bok. De skrattar och bullrar då plötsligt en gäll röst skär igenom: "Mormor mormor är det en kille eller en tjaj?". Först fattar jag inte att det är mig hon menar men sedan ser jag att både flicka och mormor tittar åt mitt håll, mormor med blossande röda kinder:"Det ser du väl att det är en tjej!". "Men hon har ju kort hår" hojtar det lilla flickebarnet åter. "Men det har ju mormor också" svarar mormor generat, skrattar lite och sällskapet bryter upp.

Dagens låt: "Jag fröken Ellen sett i badet" med M A Numminen

1 kommentar:

MarcusParcus sa...

Varför denna underliga grammatik i så många boktitlar, för att inte tala om så många särskrivningar det finns i titlarna..? Ni borde räkna efter hur många särskrivningstitlar som finns på PS, det skulle jag villa veta! :-)

Undra om det skulle gå att tillverka pocket-CD's? Mjuka skivor, som kostar 74 kr för ett album. Då kanske skivbranschen skulle sälja skivor igen.. Och ett mjukt fodral till dom. Borde gå att tillverka..