2011/03/14

bokprat

Just nu håller jag på att läsa en väldigt bra bok. Den heter "Gargoylen" (The Gargoyle på engelska) av Andrew Davidson. Det är lika roligt varje gång jag hör en kund försöka uttala namnet på den...


En gargoyle är ett sånt där vattenkastarmonster i sten som sitter längst upp på kyrkor och katedraler. Det får man reda på om man läser boken. Man får också reda på hur det är att vara en manlig porrstjärna som kraschar med bilen och får livshotande brännskador som gör att man måste operera bort snoppen. Och hur det är att få besök av en schizofren tjej som hävdar att hon växt upp i ett nunnekloster i Tyskland och att hon haft en kärleksaffär med en på 1300-talet.
Crazy peanuts alltså! Den är som en blandning av "Tusen och en natt" och "Snuff" av Palahniuk och lite "Robin Hood". Dessutom är den tjusig och alldeles svart på kanterna!



När jag är klar med "Gargoylen" så vill jag läsa den här boken:

Japp, det är jag som har skrivit kommentaren. Jag har tipsat och promotat och skrivit om den.
Bara inte läst den... Den handlar i alla fall om ledaren för den fruktade Sala-ligan som visade sig vara en slags John Ausonius för sin tid. Tillbakadragen och blyg med fast anställning och ett stort intresse för det esoteriska och ockultism. Snacka om att leva dubbelliv!

Inga kommentarer: