2009/02/06

Que sera sera

Idag såg jag författaren Malte Persson. Han kom gående genom spärrarna vid Hötorget med ett leende på läpparna. Jag log tillbaka. Sen kom jag på att jag inte känner honom, men han såg bara så trevlig ut. Som en vän.

Själv var jag ute och flanerade på jakt efter en festblåsa, något coktailpartyaktigt eller så. Susade in på H&M men susade snart ut igen, jag är inte riktigt överens med deras anatomiuppfattning. Mitt mål var i själva verket vintagemeckat "Beyond Retro" som ju har ungefär hur mycket second handplagg som helst. Detta - insåg jag efter en kvart - är tyvärr inte enbart positivt. Det krävs tålamod och hängivenhet för att plöja sig igenom textilmassorna. Slutligen, efter en och en halv timme, hade jag hittat två klänningar som faktiskt passade. Nu är bara frågan: vilken ska jag ha på mig på festen??? Ska jag ha
a) Den söta 50-talsklänningen som minner om hårsprej och hully gully, parat med ett pärlhalsband och hårband



eller b) Den fräsiga servitrisklänningen från 70-/80-talet i knallrosa med blå detaljer som kräver sina slarvigt knutna converse och kanske gula strumpbyxor?


Ja, det är svåra beslut det här. Tål att tänkas på både en och två gånger.

Häromdagen slogs jag av insikten att mitt hennafärgade hår inte sprakade sådär rödorange längre, snarare slakande brungrått. "Häpp, här ska färgas!" tänkte jag och började energiskt röra ihop den mörkgröna sörjan. Lite väl impulsivt skulle det visa sig, jag hade nämligen inte vidtagit någon av de förberedande åtgärder som jag brukar göra: plocka fram en oöm handduk, plastpåse till håret, gummihandskar, kam o.s.v. - nada! Så jag sprang in med alla grejorna in i badrummet ( gojset ska appliceras så varmt som möjligt för intensiv färgton), stoppade huvudet under kranen, på med vatten och så nästa steg: kleta klägget i håret. När jag kommit halvvägs i min skönhetsprocess inser jag plötsligt att det är någonting som fattas. Något ganska viktigt. Jag har glömt handskarna! Jag hade fina orangea handflator i flera dagar. Men håret blev i alla fall bra!

2 kommentarer:

Sandra sa...

jag röstar på B! rosa, rosa, rosa, gult och rosa!

nyfiken på håret! :D

prudelutt sa...

Nä, flickan lilla, du glömde inte handskarna, du glömde dekoratjonerna. Du vet henna tatooo.